Rosu, galben si verde – folosirea semnalelor in Scorecardurile pentru monitorizarea performantei – Partea 2 – Semnificatia culorilor

Aurel Brudan Performance ArchitectArticolul anterior a explorat traseul istoric al utilizarii culorilor rosie, galbena si verde in ceea ce priveste semnalarea in managementul performantei. Acesta a aratat cum culorile folosite in trafic, rosu si verde, au fost initial utilizate in semnalizarea traficului feroviar si, treptat, au fost adoptate si in managementul traficului rutier. Galbenul a fost introdus in semaforizarea traficului in 1920, dupa 50 de ani de la introducerea primului semafor. William Potts, Â  Inspector in cadrul Politiei Rutiere Detroit, a conceput primul semafor cu 3 culori care gestiona o intersectie in forma de cruce.

Galbenul a fost introdus pentru a semnaliza un interval “de precautie”, un avertisment pentru schimbarea culorii din rosu in verde sau din verde in rosu. Cum viteza in intersectii a crescut si franarea implica mai mult timp, a  fost necesara o atentie mai mare din partea soferilor (Lamm 2010). Galbenul implica o mare vizibilitate, este optim pentru semaforizarea traficului si bine pozitionat, la jumatatea spectrului cromatic intre culorile rosie si cea verde.

Intr-o maniera graduala, semnalizarea prin rosu, galben si verde a inceput sa fie utilizata si in mediul de afaceri, pentru a semnala diferentele de pret al actiunilor (rosu si verde) si variatiile in rapoartele de performanta. Â  Pe langa caractristicile undelor de lumina, exista semnificatii suplimentare si proprietati pe care cultura populara si cercetarile le asociaza acestor culori.

  • Rosu: stralucire, energie, incredere, puritate, traire, noroc, pasiune, dorinta, dragoste, entuziasm, pericol, amenintare, razboi, stop.
  • Galben: soare, caldura, incantare, fericire, speranta, curaj, instabil, spontan, atragerea atentiei.
  • Verde: pace, liniste, natura, crestere, armonie, prospetime, siguranta, odihna, stabilitate, rezistenta.

In managementul performantei, semnificatia acestor culori este:

  • Rosu: Rezultatele sunt sub obiectivele stabilite si cer atentie urgenta.
  • Galben: Rezultatele sunt sub obiectivele stabilite, dar situate intr-un interval de toleranta. Ele necesita sa fie analizate si monitorizate.
  • Verde: Rezultatele sunt conform sau peste obiectivele stabilite.

Atunci cand se utilizeaza asemenea intervale de variatie, un aspect important care trebuie sa fie abordat inainte de raportare il reprezinta valorile pentru fiecare interval. Ce valori ale rezultatelor le “coloreaza” in galben sau rosu? Pasii care trebuie urmati sunt:

  1. Stabilirea obiectivului de performanta pentru indicator.
  2. Decizia daca un interval de variatie standardizat va fi utilizat pentru toate masurile  sau daca un interval personalizat va fi utilizat pentru fiecare masura. Un exemplu care sa sustina aceasta optiune este: toate masurile cu rezultate intre 80-90%   din obiective este marcat cu galben. Un exemplu care sustine a doua optiune este: pentru masurile a si b intervalul de toleranta este 90-99%, in timp ce pentru masurile c si d este 70-99%.
  3. Stabilirea unor intervale de toleranta pentru fiecare indicator. Acesta este un proces simplu daca acelasi standard este adoptat in pasul 2 sau consumator de timp daca intervale diferite de toleranta sunt stabilite ca parte a pasului 2.

Pentru indicatori calitativi, intervalele de variatie a performantei sunt definite prin stabilirea   de standarde de performanta ce sunt necesare pentru fiecare dintre culorile care ilustreaza rezultatele de performanta.

Utilizarea culorilor are mii de ani de traditie si totusi, in termeni de afaceri si de raportare a rezultatelor, poate ca suntem inca in stadiul incipient in ceea ce priveste aceasta utilizare. Cu toate acestea, culoarea imbunatateste rapoartele de performanta si accentueaza vizualizarea datelor, de aceea este doar o chestiune de timp pana cand inovatiile in acest domeniu vor incepe sa apara. La urma urmelor, a durat mai mult de 50 de ani sa se adauge o noua culoare semaforizarii traficului rutier.

Aurel Brudan

Performance Architect,

www.smartKPIs.com

Referinte

Lamm W., 2010, History of Traffic Signal Design, disponibil la: http://www.kbrhorse.net/signals/history01.html (accesat la 26 martie 2010).

Imparte cu comunitatea:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • PDF

Etichete: , , , ,

smartKPIs Premium

Trimiteti un comentariu

te this the sky will fall on your head ?>