11. Stabilirea si monitorizarea tintelor

 

Stabilirea de tinte este un proces esential in atingerea performantei dorite, fiind pasul major intre masurarea performantei si managementul acesteia.

 

Tintele de performanta reprezinta un instrument puternic de management care sustine schimbarile strategice necesare multor afaceri in dezvoltare, fiind o metoda utila de a dinamiza organizatia si nivelul acesteia de performanta. Obiectivele cele mai importante in planul strategic pot fi implementate prin obiective organizationale si departamentale, setarea tintelor pe baza Indicatorilor Cheie de Performanta (KPIs) fiind o metoda ideala pentru acest lucru. Tintele pot oferi o perspectiva si informatii de viitor, nu doar despre nivelul performantei in activitati, ci si despre reusita in atingerea obiectivelor.

 

Tintele pot fi bazate pe:

  • Prioritati strategice
  • Performanta anterioara
  • Prioritati sau zone de ingrijorare ale comunitatii sau clientilor
  • Comparatii interne cu alte unitati din cadrul organizatiei
  • Comparatii externe pentru a identifica reusite ale organizatiilor publice sau private

 

Tintele pot fi:

  • Tinte permanente, care promit ca nivelul de servicii sa fie livrat tot timpul
  • Tinte cu procent de realizare, care sunt angajamente de a obtine un anume nivel de performanta, peste cel standard
  • Tinte calitative, care sunt tinte descriptive ale asteptarilor nivelului de serviciu oferit
  • Tinte limitate de timp, constituite din promisiuni legate de o zona specifica de lucru
  • Tinte nationale, regionale sau familiale, care sunt setate pentru o zona demografica si/sau zona de servicii.

 

Stabilirea tintelor SMART

Un lucru esential este ca  tintele sa fie realiste si in acelasi timp sa constituie o provocare pentru organizatie si angajatii acesteia. Tintele trebuie sa fie formulate SMART: Specific, Masurabil, Accesibil, Realist si incadrat in Timp.

  • Folosirea Indicatorilor Cheie de Performanta (KPIs) asigura faptul ca tintele vor indeplini doua criterii, asa cum toti Indicatorii Cheie de Performanta ar trebui sa fie prin definitie, specifici si masurabili
  • Accesibil - Realizabil - trebuie setate tinte ambitioase, care sa motiveze si sa inspire angajatii, dar daca asteptarile sunt prea mari, se risca descurajarea angajatilor
  • Realist - setarea tintelor realiste inseamna corectitudine cu angajatii care vor trebui sa le atinga, indeplinirea lor impunand imbunatatiri de performanta in arii in care personalul are o anumita influenta
  • Incadrate in timp - progresul catre o tinta va fi mult mai rapid daca indivizii vor avea o limita de timp clara in care progresul lor va fi evaluat.

 

O abordare rigida a tintelor, mai ales cand acestea nu sunt atinse, impiedica organizatia sa beneficieze de utilizarea Indicatorilor Cheie de Performanta, diminuand comunicarea si perfomanta la nivel organizational. O analiza a cauzelor neatingerii tintelor stabilite va permite alegerea unor metode adecvate pentru eliminarea limitarilor existente si imbunatirea performantei obtinute.

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact