10. Selectia si formularea indicatorilor

 

Alegerea indicatorilor are un impact major asupra directiei si strategiei organizatiei, cunostintele despre factorii comportamentali si influentarea performantei devenind aspecte cruciale. O organizatie care isi propune dezvoltarea unui set de indicatori de performanta trebuie sa adreseze unele intrebari precum:

  • Pe ce ar trebui sa se concentreze indicatorii?
  • Ce aspecte ar trebui masurate?

 

Prioritizare corecta

Indicatorii de performanta ar trebui sa puna accent asupra celor mai importante dimensiuni strategice, pentru ca scopul organizatiei si modul de indeplinire al acestuia sa fie clare in orice moment. Indicatorii de performanta ar trebui sa se concentreze asupra actiunilor si serviciilor prestate la fiecare nivel al organizatiei, pentru a indeplini obiectivele. Indicatorii la nivel strategic se vor adresa problemelor organizationale, in timp ce indicatorii la nivel operational si individual se vor adresa activitatilor curente. O regula importanta de aplicat este ca organizatia sa evite masurarea a ceea ce este usor, in locul a ceea ce trebuie, aceasta fiind o capcana des intalnita.

 

Selectia indicatorilor adecvati

Este important sa se dezvolte un set echilibrat de indicatori care sa reflecte toate aspectele organizatiei, existand mai multe modele ce pot fi folosite pentru acest lucru.

  • Modelul 3E: foloseste cele trei dimensiuni ale economiei, eficientei si eficacitatii
  • Balanced Scorecard: sugereaza ca sunt necesare patru perspective pentru structurarea indicatorilor,  pentru a prezinta o imagine comprehensiva asupra performantei organizatiei (perspectiva serviciilor catre clienti; perspectiva proceselor interne; perspectiva invatarii si perspectiva financiara)
  • Indicatorii de performanta - Generatori de valoare
  • Modelul NHS Wales de Management al Performantei etc. 

 

Formularea Indicatorilor Cheie de Performanta (KPIs)

Formularea indicatorilor de performanta potriviti trebuie sa urmeze cateva reguli specifice:

1.      Evitarea reinventarii rotii: Internetul permite accesul la o arie vasta de indicatori, acest lucru fiind de mare ajutor pentru o prima orientare.

2.      Formularea indicatorilor SMART: Incercarile de a completa un indicator imediat rareori se finalizeaza cu indicatori de buna calitate. Astfel, prin formularea indicatorilor SMART (Specific, Masurabil, Abordabil, Realist, incadrat in Timp), urmatoarele intrebari trebuie adresate:

  • Ce? (dezbaterea variabilelor care pot produce noi modalitati de a masura schimbarea in obiective)
  • Cat de mult? (pentru a defini magnitudinea schimbarii dorite)
  • Cine? (pentru a clarifica cine apartine grupului tinta)
  • Unde? (informatii specifice in legatura cu zona de aplicabilitate)
  • Cand? (definirea perioadei de timp)

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact