Alegerea indicatorilor are un impact major asupra directiei si strategiei organizatiei, cunostintele despre factorii comportamentali si influentarea performantei devenind aspecte cruciale. O organizatie care isi propune dezvoltarea unui set de indicatori de performanta trebuie sa adreseze unele intrebari precum:
Prioritizare corecta
Indicatorii de performanta ar trebui sa puna accent asupra celor mai importante dimensiuni strategice, pentru ca scopul organizatiei si modul de indeplinire al acestuia sa fie clare in orice moment. Indicatorii de performanta ar trebui sa se concentreze asupra actiunilor si serviciilor prestate la fiecare nivel al organizatiei, pentru a indeplini obiectivele. Indicatorii la nivel strategic se vor adresa problemelor organizationale, in timp ce indicatorii la nivel operational si individual se vor adresa activitatilor curente. O regula importanta de aplicat este ca organizatia sa evite masurarea a ceea ce este usor, in locul a ceea ce trebuie, aceasta fiind o capcana des intalnita.
Selectia indicatorilor adecvati
Este important sa se dezvolte un set echilibrat de indicatori care sa reflecte toate aspectele organizatiei, existand mai multe modele ce pot fi folosite pentru acest lucru.
Formularea Indicatorilor Cheie de Performanta (KPIs)
Formularea indicatorilor de performanta potriviti trebuie sa urmeze cateva reguli specifice:
1. Evitarea reinventarii rotii: Internetul permite accesul la o arie vasta de indicatori, acest lucru fiind de mare ajutor pentru o prima orientare.
2. Formularea indicatorilor SMART: Incercarile de a completa un indicator imediat rareori se finalizeaza cu indicatori de buna calitate. Astfel, prin formularea indicatorilor SMART (Specific, Masurabil, Abordabil, Realist, incadrat in Timp), urmatoarele intrebari trebuie adresate: