1. Despre performanta

 

Managementul Performantei la nivel organizational, operational sau individual reprezinta  una dintre functiile esentiale ale managementului, "performanta" fiind un termen cu o larga utilizare in viata cotidiana pentru ilustrarea progresului inregistrat si a rezultatelor obtinute.

 

In mediul de afaceri actual, Managementul Performantei este un termen omniprezent, acesta fiind incadrat in conceptualizarea mai multor discipline si utilizat la toate nivelurile organizationale in managementul stiintific. Performanta este asociata cu doua procese cheie: Managementul Performantei si Masurarea Performantei, acestea fiind strans corelate, intrucat managementul performantei atat precede, cat si urmeaza procesului de masurare a performantei.

 

Managementul Performantei este un proces esential pentru atingerea nivelului dorit de performanta. Asemanator managementului, termenul "performanta" poate fi folosit la diferite niveluri (individual, operational, organizational) pentru a exprima realizarile, precum performanta in sport sau pentru a facilita o comparatie in contexte similare.

 

In mod traditional, intr-un context organizational, Managementul Performantei a fost studiat la trei niveluri: strategic, operational si individual.

 

La nivel strategic, Managementul Performantei vizeaza atingerea obiectivelor organizationale globale. Profesionistii il mai numesc managementul performantei organizationale, al afacerii sau acorporativ, acesta fiind cel mai inalt si complet nivel de utilizare a principiilor de management al performantei in organizatii. Managementul strategic este un indrumator esential al managementului performantei la acest nivel, intrucat procesele cheie legate de sistemele managementului performantei sunt formularea strategiei si executarea acesteia. Instrumente precum Balanced Scorecard, Performance Prism, Tableau de Bord sau alt set de modele sau de premii pentru calitate precum Premiul Baldrige sau Modelul de Excelenta EFQM sunt utilizate la acest nivel pentru a ghida realizarea obiectivelor organizationale.

 

Managementul Performantei la nivel operational este strans corelat cu managementul operational, intrucat se concentreaza asupra obiectivelor operationale. Desi se aliniaza la strategia organizationala, accentul care se pune in acest caz este unul functional. Evolutia managementului performantei la nivel operational este legata de evolutia contabilitatii si a managementului. Acest lucru se datoreaza faptului ca performanta operationala a fost evaluata in termeni de eficienta si eficacitate. Cel mai facil mod de a realiza acest lucru este prin utilizarea indicatorilor financiari, furnizati de functia financiar-contabila din organizatii. De-a lungul timpului, intrucat mediile de operare interne si externe au devenit mai complexe, organizatiile au inceput sa isi indrepte atentia spre indicatorii de performanta nefinanciari. Acest lucru a facut legatura cu managementul operational si alte aspecte generale de management.

 

Nivelul traditional la care este folosit Managementul Performantei in organizatii este nivelul individual, avand in vedere performanta angajatilor intr-un context organizational. La nivel individual, managementul performantei este reprezentat printr-un sistem integrat si planificat pentru imbunatatirea continua a performantei tuturor angajatilor. Acest lucru implica definirea obiectivelor muncii si a standardelor, revizuirea performantei in raport cu aceste standarde, gestionarea activa a tuturor nivelurilor de performanta si maximizarea invatarii si a dezvoltarii. Managementul perfomantei la nivel individual este, probabil, nivelul cu cea mai lunga evolutie in istorie intrucat reflecta gradul de maturitate organizationala.

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact