13. Capcanele indicatorilor si cum pot fi ele evitate

 

1. Indicatorii care masoara activitatea in loc de performanta vor furniza mai putine date folositoare si vor produce o supraincarcare cu informatii.

O concentare pe obiectivele cheie ale organizatiei va mentine atentia asupra telurilor esentiale, urmand apoi alinierea indicatorilor la nivel operational. 

 

2. Concentrarea pe tinte pe termen scurt in detrimentul obiectivelor pe termen lung este un risc, datorita presiunii de a realiza o performanta buna imediata.

Abordarea Balanced Scorecard poate ajuta la asigurarea includerii atat a obiectivelor pe termen scurt, cat si a celor pe termen lung.

 

3. Lipsa de intelegere a indicatorilor de impact pe termen lung poate duce la utilizarea redusa a acestor indicatori de performanta.

Desi nu este o sarcina usoara, dezvoltarea indicatorilor pentru beneficii pe termen lung merita acordarea timpului necesar, creandu-se un efect de unda. Indicatorii proceselor asociate cu rezultate pe termen lung pot fi folositi in cazul in care indicatorii pentru masurarea rezultatelor in sine nu sunt valabili.

 

4. Utilizarea a prea multi indicatori financiari comparativ cu indicatori de calitate poate duce la rezultate diminuate si la neglijarea unor arii esentiale pentru organizatie.

Balanced Scorecard sau o abordare similara ar trebui sa fie luata in considerare pentru a se asigura un echilibru potrivit. 

 

5. Manipularea datelor pentru a imbunatati indicatorii de performanta este riscanta, in special atunci cand indicatorii sunt facuti publici, cand dreptul de proprietate asupra acestora este slab sau cand recompensele angajatilor depind de indicatori.

Stimulentele nedrepte pot fi minimizate prin utilizarea unor indicatori de performanta care au rolul de a contrabalansa alti indicatori, prin verificarea datelor si prin implicarea personalului in construirea indicatorilor.

 

6. Pericolul de a raporta informatii care pot fi interesante, dar nu si necesare.

Accentuarea obiectivelor cheie in locul celor de functie sau activitate reduce riscul de a ramane cu indicatori de genul "bine de stiut", mai degraba decat "necesar de stiut". Totusi, organizatiile ar trebui sa recunoasca posibila nevoie de astfel de indicatori in functie de context.

 

7. Riscul masurarii proceselor muncii care sunt usor de masurat, in locul celor care au cea mai mare valoare potentiala, de exemplu munca de rutina vs. proiecte de cercetare.

Accentul pus pe obiectivele cheie aliniate la indicatori de la nivelul operational,poate imbunatati intelegerea proceselor valoroase ale organizatiei.

 

8. Lipsa utilizarii indicatorilor de performanta referitori la stakeholderi va duce de cele mai multe ori la o informatie ce nu va fi folosita.

Analiza stakeholder-ilor si strategiile clare de comunicare si informare pot imbunatati setarea de tinte pentru indicatorii de performanta la nivelul stakeholder-ilor, prin intelegerea nevoilor acestora. Astfel se obtine a claritate a scopului.

 

9. Compararea unor lucruri diferite ("mere cu mere") poate duce la sentimente de nedreptate si la o lipsa de incredere in indicatorii de performanta.

Calitatea datelor trebuie sa fie ridicata, iar principiile pe care se va face comparatia sa fie stabilite de comun acord. Increderea poate fi imbunatatita prin folosirea inteligenta a indicatorilor de performanta, prin adresarea de intrebari, mai degraba decat concluziile trasate in graba.

 

10. Neintelegerea dorintelor clientilor poate duce  la utilizarea eronata a indicatorilor de performata si la depunerea eforturilor in directii gresite.

Analiza stakeholder-ilor se poate dovedi si in acest context un instrument util.

 

11. Lipsa revizuirii setului de indicatori, ca raspuns la schimbari interne si externe, poate duce la utilizarea unui sistem invechit care nu masoara lucruri semnificative si care probabil trimite organizatia intr-o cale gresita.

Perfectionarea periodica a setului de indicatori ar trebui sa fie inclusa in sistemul de evaluare si revizuire a performantei organizatiei. 

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact